Kaffens oprindelse: en rejse fra Etiopien til din kop

19. oktober 2023

Kaffe, den elskede drik verden over, har en rig og farverig historie. Fra mytiske fortællinger i Etiopien til handelsruterne i Mellemøsten, lad os dykke dybere ned i kaffens spændende oprindelse.

Etiopiens legende om kaffe

Ifølge en populær legende blev kaffe opdaget af en etiopisk hyrde ved navn Kaldi i det 9. århundrede. Kaldi bemærkede, at hans geder blev særligt energiske efter at have spist bær fra en bestemt busk. Nysgerrig prøvede han selv bærrene og oplevede en lignende energiboost. Han bragte bærrene til en lokal munk, der eksperimenterede med dem ved at koge dem i vand. Resultatet? Verdens første kop kaffe! Denne fortælling, selvom den er en legende, viser kaffens mystik og dens dybe rødder i afrikansk kultur.

Kaffens rejse til de Arabiske lande

Kaffens migration fra Etiopien til Arabien i det 15. århundrede markerede en vigtig vending i dens globale rejse. Det var i Yemen, en del af den Arabiske Halvø, at kaffebærrene først blev ristet – en metode, der åbnede op for en helt ny verden af smag og aroma. Denne praksis er ikke kun et tidligt eksempel på kaffekunst; den markerede også begyndelsen på, hvad vi i dag forstår som den moderne kaffeindustri. Det var her, kaffe første gang blev handlet på tværs af grænser, fra Yemen til Mekka og Medina, og derefter til større byer som Istanbul, Kairo og Damaskus.

Den arabiske verden spillede en betydelig rolle i at forme kaffekulturen og -handelen. For eksempel blev verdens første kaffebar, kaldet “qahveh khaneh”, etableret i Mekka omkring midten af det 15. århundrede. Disse caféer blev sociale og kulturelle knudepunkter, hvor folk mødtes for at diskutere politik, filosofi, litteratur, og selvfølgelig at nyde en kop frisklavet kaffe.

Læs også om kaffens historie i Danmark

Kaffe og Islam

Kaffe havde en unik og tæt forbindelse med det islamiske samfund. Dens evne til at forbedre koncentration og holde folk vågne var særligt vigtig for muslimer, der skulle udføre natlige bønner. Det blev så værdsat, at nogle endda kaldte kaffe for “Medina’s vin.” Men denne nydelse og udbredelse blev ikke opnået uden visse udfordringer.

Kaffens indflydelse i det islamiske samfund var kontroversiel, især i dets tidlige fase. Nogle religiøse ledere mente, at kaffe var et form for rusmiddel, der påvirkede den menneskelige psyke, og derfor forsøgte de at forbyde det. Det blev endda rapporteret, at kaffe var blevet forbudt i Mekka i 1511 på grund af dens “stimulerende effekt”, der blev betragtet som uforenelig med islamisk lære. Men denne kontrovers kunne ikke stække kaffens popularitet. Over tid blev det klart, at kaffe havde en permanent plads i den islamiske kultur, og forbuddet blev løftet.

Kaffe blev dermed et vigtigt kulturelt og socialt element, ikke kun for at hjælpe med natlige bønner men også som en drik, der blev nydt i samfundsmøder og ceremonier. Dens indflydelse spredte sig ud over den islamiske verden og bidrog til kaffekulturen, som vi kender i dag.

Kaffehuse og kulturelle centre

I det 16. århundrede begyndte kaffehuse, kendt som “qahveh khaneh”, at dukke op i byer i Mellemøsten. Disse steder blev hurtigt sociale og kulturelle centre, hvor folk mødtes for at drikke kaffe, spille skak, lytte til musik og diskutere aktuelle begivenheder. De blev også steder for intellektuel udveksling, hvor forfattere, kunstnere og filosoffer mødtes for at dele ideer.

Kaffen spredes til Europa

Da europæiske rejsende og handlende besøgte Mellemøsten, blev de introduceret for kaffe og bragte drikken tilbage til Europa. Kaffe blev hurtigt populært, og det første europæiske kaffehus åbnede i Venedig i 1645. Dette blev efterfulgt af åbningen af kaffehuse i hele Europa, fra London til Paris, og kaffe blev hurtigt en del af det europæiske daglige liv.

Nok havde kaffens oprindelse en beskeden begyndelse i Etiopien til dens nuværende status som en af verdens mest elskede drikkevarer, har kaffe rejst gennem tid og geografi for at finde sin plads i vores hjerter og kopper. Dens historie er et vidnesbyrd om menneskets evne til at tage noget naturligt og omdanne det til en kulturel skat.